Pinterest

Saturday, April 20, 2013

Simpanlah bahagia itu untuk diri sendiri.

Tumblr_mkjnhbmuib1riehawo1_500_large

assalamualaikum.

aku tahu benar ada satu jenis manusia itu yang bila masanya dia bahagia, dia terpaling suka kalau orang lain tahu. kalau boleh, dia nak satu dunia tahu yang dia tengah bahagia. biasalah. ayam bertelur pun riuh sekampung. inikan pula manusia. tak gitu? erm.

aku tak salahkan manusia-manusia ini yang mungkin niat mereka cuma nak berkongsi kebahagiaan yang mereka alami sekarang dengan manusia lain. aku pun pernah juga mengalami situasi yang sama. bahagia yang teramat sampai aku nak seluruh alam ini tahu dan meraikan kebahagiaan aku bersama. okey itu over.

tapi kalau melihatkan keadaan dunia saat ini yang penuh dengan manusia berhati busuk dan bermulut longkang, aku rasa lebih baik tak perlu. bukan lebih baik, memang tak perlu pun.

kalau benar pun kau sedang merasa bahagia bagaikan jasadmu sedang terapung-terapung di awangan nan biru, simpanlah. simpanlah untuk diri sendiri. terutamanya adik-adik yang baru nak kenal dunia. baru nak berjinak-jinak dalam percintaan. aku bukan nak melarang orang nak bercinta. tak pernah. tak ada hak pun. cuma serius aku cakap, berhentilah menjual cerita bahagia anda sana sini. kami tak mahu tahu.

awak cintakan dia, dia cintakan awak. 
ye aku tahu. tapi cukuplah kamu berdua saja yang tahu.

kebahagiaan yang kita rasa pun semuanya Allah yang beri. sujudlah. panjatkan rasa kesyukuran ke atas-Nya dalam setiap sujudmu. itu lebih baik daripada kita sibuk menjaja cerita dan aib sendiri. 

maafkan kiranya ada yang terasa dengan entry aku ini. tak apa. tak paksa pun untuk kalian ikut dan patuh. kalau rasa betul dan boleh diterima, ambil. kalau tak suka, endahkan. 

kita memang suka melihat kita bahagia. 
tapi ingatlah satu perkara...




tak semua orang suka melihat kita bahagia :)

2 comments:

Wanna say something? :)

Copyright 2010-2017 © Blog ini diedit dengan penuh kasih sayang oleh Fieyqa Adelova.