Backpacking ke Penang (Part 1)

by - November 05, 2015

Assalamualaikum. Hai.

Dua bulan lepas iaitu pada 29 Ogos 2015, aku dan dua orang classmate aku telah backpacking ke Penang. Kami pergi 2 hari 1 malam je sekadar nak mengisi cuti hujung minggu. Pagi 29 Ogos tu, kami bertolak dari UiTM Kedah jam 8 pagi. Naik teksi pergi Ukir Square. Ukir Square tu sejenis terminal bas ye anak-anak (bagi yang tak tahulah) tapi sekarang ni dah direnovate jadi apa tak tahulah i. UTC kot? Maaf kalau salah. Hekhek. Tambang teksi RM15 je untuk 3 orang. Pakcik teksi tu memang pemurah sangatlah sebab biasa pergi situ paling murah pun RM18. Waktu kami sampai tu betul-betul Rapid Penang nak gerak dah. Bukan nak gerak, memang dah gerak pun. Lepas tu masing-masing jadi kelam kabut sebab nak bayar duit teksi lagi, nak ambil beg lagi, nak kejar bas rapid tu lagi. Tapi Alhamdulillah, pakcik bas tu nampak kami dok melambai-lambai jadi kami terus je naik. Tak payah tunggu bas lain. Tambang bas rapid ni seorang RM4.70 je ke Penang.

Sampai Penang Sentral, terus menuju ke terminal feri. Bayar tambang feri seorang RM1.20, beli sarapan dan terus duduk tunggu feri sampai sambil makan roti sandwich dan air milo. Budak dua orang tu sarapan Red Bull sebab nak tenaga katanya. Bhahahaha. Sesampainya di Pengkalan Weld, kami terus berjalan kaki menuju ke Penang Street Art. Walaupun sebenarnya kami tak tahu pun Penang Street Art tu kat celah mana tapi kami gagahkan je diri ikut cakap Pak Cik Waze. Dah lah tetiba ada anjing besar kat depan kami, masing-masing takut sampai rasa nak balik Kedah semula. Hekhek. Jalan jalan jalan tetiba nampak ada kedai yang menyediakan perkhidmatan sewa basikal dan kami pun decide-lah nak sewa basikal. Murah je, RM8 seorang untuk satu hari tapi kena pulangkan sebelum pukul 5 petang. Penang Street Art ni ada kat area George Town je. Mula-mula aku ingat semua mural tu dalam satu tempat je rupanya bersepah -.- Kenalah pandai-pandai cari sendiri dengan berpandukan peta yang dibekalkan. Kami tak jumpa semua mural pun sebab masing-masing dah keletihan plus cuaca yang panas so cari yang mana dapat jela.

Memperkenalkan yang mengambil gambar, Fadh dan yang sibuk selfie, Zati :p

Gambar kat Street Art banyak tapi malas nak upload so.. lantaklah. Haha.

Waktu tengah pusing-pusing tu terjumpa Masjid Kapitan Keling jadi kami berhentilah sekejap. Bila nak gerak tu baru perasan yang kami terlupa nak kunci basikal. Nasib baik basikal tak hilang, cuma kena bebel jela dengan seorang pakcik yang sangat prihatin T_T Pakcik tu membebel sampai tak nak berhenti. Insaf sekejap. Haha.

Dah puas cuci mata tengok Masjid Kapitan Keling, kami teruskan ekspedisi ni menuju ke Upside Down Museum di Lebuh Kimberly. Bayaran masuk muzium ni untuk dewasa ialah RM16 manakala kanak-kanak RM8 tapi since kami ni pelajar, just tunjuk student card je dapatlah RM11. Hekhek. Suasana dalam muzium ni macam rumah je (on the first floor). Ada ruang tamu, bilik, tandas, dapur etc. Cuma di bahagian belakang sekali ada macam warung makan or idk what is it. Haha. Naik tingkat dua, suasana bertukar menjadi tempat-tempat sekitar George Town (I guess) but it is in an old town setting.

Dan obviously semuanya dalam keadaan terbalik. Pening jugak kami dalam tu nak ambil gambar sebab tak tahu angle mana yang betul untuk nampakkan gambar tu real. Tapi jangan risau, sebab staff dalam muzium tu sentiasa bersedia, amanah dan tangkas untuk bantu korang, siap tangkapkan gambar sekali walaupun gambarnya banyak yang gegar menyebabkan bengkak hati saya pada waktu itu. Huhu.

Bila dah tengah hari, masing-masing dah rasa lapar so kami pun decide nak makan tengah hari di Prangin Mall. Makan di food court je sebab semua tak terasa nak makan Nasi Kandar ke cendul ke apa-apa yang special di Penang. Tak tahulah kenapa, mungkin sebab dah pernah makan kot? Lepas makan, kami just jalan-jalan dalam Prangin Mall, Komtar dan Park Avenue Mall sambil membeli beberapa barangan keperluan.

Selepas tu, kami teruskan perjalanan dengan berbasikal sekitar Armenian Street dan beberapa street yang lain untuk mencuci mata dan membakar kulit. Huhuhu.

Penang atau lebih khususnya George Town ni yang paling aku suka ialah bangunannya yang old-school dan mempunyai reka bentuk yang menarik. Memang puaslah kalau naik basikal pusing-pusing sebab dapat tengok semua bangunan yang ada. Lepas puas pusing-pusing, kami cari hotel untuk bermalam malangnya kebanyakan hotel dah penuh. Kalau ada pun hotel mahal dan hotel yang tak boleh nak bertolak ansur bagi kami masuk 3 orang dalam bilik yang disediakan untuk 2 orang. Kami bukan besar mana pun. Berkira betul. Selepas beberapa jam mencari, akhirnya kami jumpa satu hotel yang ada dorm untuk 8 orang. Satu katil RM25/malam. Setelah berbincang selama 5 minit 14 saat haha kami pun bersetuju untuk bermalam disitu. Nama tempat tu Muntri House. Not bad lah. Tak crowded sangat dan aman damai je suasana tempat tu. Ramai mat saleh pulak. Haha. Bolehlah praktis speaking dengan mereka. Erm k.

Malam tu, kami keluar cari makanan sebab lapar sangat. Bukan main jalan punyalah jauh tapi habuk pun tak dapat sebab kedai makan tak buka malam-malam. Hahaha. Kalau ada pun kedai makan cina. Yang meriah cuma kelab malam atau bar je sebab ramai mat saleh melepak minum-minum sambil dengar live band. Seronok je tengok walaupun tak dapat join T_T Last-last kami beli burger je lepas tu makan dalam bilik. Yang bestnya order burger telur je tapi dapat burger special sebab abang tu salah dengar. Murah rezeki malam tu dapat makan burger special dengan harga yang murah. Terima kasih bang. Bhahaha.

Selepas kenyang, kami pun tidur dengan lenanya~

Untuk hari kedua, sambung di next entry ye. See you! :)