Pinterest

Thursday, May 30, 2013

Wanita hiasan dunia.


bodohnya aku pabila aku merasa cemburu terhadap perempuan perempuan cantik yang jelasnya gemar memuat naik gambar gambar mereka di laman sosial dengan pelbagai gaya dan riak wajah hanya kerana ingin memberitahu kepada dunia cantiknya mereka, sempurnanya mereka dan betapa bangganya mereka dengan apa yang mereka ada.

jahilnya aku saat aku merasa iri hati terhadap perempuan perempuan bertuah yang kononnya terpaling bahagia kerana di setiap hari mereka pasti disulami rasa cinta terhadap insan insan biasa berlainan gender yang semestinya belum halal bagi mereka sedangkan jauh di sudut hati, aku tahu cinta sebegitu tak kemana perginya.

ya Allah,
bodohnya aku.
jahilnya aku.
kerana adanya rasa cemburu dan iri hati sebegitu yang terkadang membuat aku merasa tidak bersyukur dan berharap lebih daripada apa yang selama ini aku miliki.

kenapalah tidak aku cemburukan wanita wanita mulia, srikandi muslimah sejati pembela agama, yang sesungguhnya sudah dijanjikan syurga buat mereka?

aisya humairah yang dikenali kerana bijak cerdiknya dia
siti khadijah yang terpaling tulus hati dan kasihnya
rabi'atul adawiyah yang zuhud dan patuh terhadap tuhannya
halimatul saadiah yang terpaling ikhlas dan murni hatinya melebihi segala
naila farashiyah yang tetap gagah dan teguh meski tangan bermandi darah.

merekalah sebenar benar wanita solehah. kenapalah tidak aku cemburukan mereka? kenapalah tidak aku berkejar kejaran untuk menjadi permata di kaca lembah daripada terus mendamba mengukir pelangi impian menjadi wanita perhiasan dunia, yang hidupnya sentiasa dipuja puja manusia sedangkan malaikat sendiri melaknatinya?

pimpin aku Ya Rabb.
bimbing aku menjadi wanita solehah.
agar selalu dekat denganMu-- agar syurga menjadi destinasi terakhirku.

Wednesday, May 29, 2013

Apa rasanya kehilangan?

Large

assalamualaikum.

dalam berjuta-juta perasaan yang wujud dalam dunia ni, ada satu perasaan yang paling aku takut; kehilangan. jujur aku benci bila saatnya aku merasa kehilangan. tak kiralah rasa itu pasti, nyata, atau hanya bayangan perasaan aku sekalipun, aku tetap tak suka. 

aku tak rasa aku berseorangan dalam hal ini bukan?

bila aku terlalu rapat dengan seseorang, perasaan inilah yang paling aku takut. sebab tu kadang-kadang bila aku rasa aku dah terlalu rapat dengan seseorang dan aku tak nak ambil risiko, dengan kadar paling segera aku ambil keputusan untuk jauhkan diri daripada seseorang yang aku kasihi hanya sebab aku tak mahu rasa kehilangan. 

paranoid betul aku ni. haha.

yelaaa, kita ni manusia biasa tak ada kuasa nak meramal masa depan. kita tak tahu apa yang akan berlaku esok, lusa, setahun lagi atau mungkin sepuluh tahun lagi. dan kita pun tak ada daya nak tetapkan masa depan kita sendiri. kalaulah aku boleh tentukan masa depan aku, aku tak nak hilang orang-orang yang aku sayang. tak nak dan tak akan pernah berlaku. aku akan pastikan mereka sentiasa ada dengan aku, bersama aku. walau bukan depan mata, tapi sekurang-kurangnya aku tahu wujudnya mereka. malangnya aku manusia biasa. tiada daya aku nak lawan ketentuan Tuhan. hanya mampu berserah dan pasrah.



*****


dan yeah..... aku rasa kehilangan lagi untuk kesekian kalinya. kita dah tak rapat macam dulu. aku rasa dalam diam, aku kehilangan kau. aku tak tahu sama ada ini hanya perasaan aku atau memang itulah hakikatnya. kita makin jauh dan jauh. if you know what i mean. 


aku bukan apa.
aku cuma..

rindu!


argh bencinya bila rasa macam ni.

Friday, May 24, 2013

Bangkit dari lena yang panjang.

butterfly, red, and hand image
assalamualaikum.

akhirnya, dapat juga aku lepaskan rindu yang membuak-buak terhadap blog ni. so how's your life guys? agak-agak masih ada lagi ke orang nak baca blog ni? hmmm sedih -__-

sekarang ni tengah cuti sekolah. itu yang excited semacam nak update blog. 
biasalah, budak spm. nak spend time sangat dekat blog pun tak boleh. busy manjang.

cakap pasal spm, actually sampai sekarang aku masih lagi tak percaya yang aku dah nak spm. dah nak habis sekolah dah. rasa macam kanak-kanak lagi. kenangan manis waktu mula-mula masuk sekolah, masih terpahat segar dalam ingatan. how i wish i could turn back time... waktu dimana aku mula-mula melangkah ke sekolah menengah. berjumpa dengan kawan-kawan baru. suasana baru. pengalaman baru. semuanya baru. 

entah kenapa, aku seperti masih berada di dalam lena yang panjang. diisi dengan mimpi indah. dan kerana itu, aku seakan tidak mahu bangkit dari lena ini. aku cuma berharap akan hadir seseorang yang mampu bangunkan aku dari segala mimpi indah yang tak kemana ini. 

ah sudah! 

aku tahu spm ni penting. so, for the sake of my future, aku perlu bangun juga dari lena ini walau indah mana sekali pun mimpi yang aku alami. dah tak boleh nak berangan-berangan lagi. waktu dah tak lama lagi dah. pejam celik pejam celik dah tiba harinya. aku harap aku boleh lupakan semua benda yang tak penting dan fokus dengan apa yang aku betul-betul perlu lakukan. ini masa depan aku, aku yang tentukan masa depan aku. kalau bukan aku siapa lagi ya tak? takkanlah ayam jiran belakang rumah aku pulak yang nak tentukan.

aku tahu apa yang aku nak. aku tahu apa yang selama ini aku impikan. and i would do anything to achieve what i want. pandang ke depan dan tak perlu toleh ke belakang lagi. doakan yang terbaik untuk aku. in shaa Allah, aku doakan yang baik-baik buat kalian :) semoga kita sama-sama berjaya hendaknya.


Rabbi yassir wala tu'assir. Rabbi tammim bikhair. 
"Wahai tuhanku permudahkanlah segala urusanku dan janganlah kau susahkannya. "

Copyright 2010-2017 © Blog ini diedit dengan penuh kasih sayang oleh Fieyqa Adelova.